Followers

Tuesday 12 February 2013

Lim Guan Eng Menipu Berkenaan Rumah Mampu Milik ??!!



Seperti semua sedia maklum isu perumahan merupakan isu paling utama yang menjadi keresahan rakyat khususnya di Pulau Pinang.Dengan pembangunan yang tidak terancang dan seberat sebelah di bawah rejim DAPigs kebanyakkan masyarakat berpendapatan rendah hari ini tidak mampu memiliki rumah sendiri kerana harga yang ditawarkan cukup tinggi sekaligus membuktikan kerajaan negeri Pulau Pinang dibawah pimpinan Guan Eng bukanlah kerajaan yang berjiwa rakyat.

Dengan segala tipu helah sebelum ini jelas rejim DAPigs di Pulau Pinang sebenarnya lebih menyasarkan kepada golongan berpendapatan tinggi dengan pembinaan rumah-rumah yang berharga RM400,000 dan keatas.

Melihat kepada isu tanah yang melibatkan Taman Manggis dan Bayan Mutiara sebelum ini sudah cukup untuk menyedarkan kita betapa rejim DApigs langsung tidak menghiraukan nasib rakyatnya sendiri.

Oleh yang demikian kerajaan Barisan Nasional melalui agensi seperti PERDA hari ini menawarkan rumah mampi milik yang harganya jauh lebih rendah daripada apa yang ditawarkan oleh rejim DAPigs. Malah berani menyatakan rumah mampu milik yang kini sedang dalam pembinaan itu menawarkan separuh harga jauh lebih murah dari harga yang di tawarkan oleh kerajaan negeri.

Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang (Perda) memperuntukkan RM17 juta untuk membina 140 unit rumah berkembar mampu milik di Taman Pancur Utama, dekat sini.

Projek membabitkan kawasan seluas 4.4 hektar itu dimulakan sejak Oktober tahun lalu dijangka siap pada April 2014.

Pengerusi Perda, Datuk Azhar Ibrahim berkata, projek tersebut dilaksanakan tanpa membebankan rakyat kerana dijual dengan harga antara RM170 hingga RM200,000 sebuah.

Beliau berkata, Perda tidak membina rumah mewah kerana memahami tanggungjawab sosial untuk membolehkan rakyat negeri ini memilik rumah mampu milik.

"Kita bukan macam kerajaan DAP negeri mahu membina rumah mampu milik kepada rakyat dengan harga RM400,000 seunit, ini semua janji palsu Ketua Menteri, Lim Guan Eng untuk rakyat.

"Macam mana dia nak bina rumah kalau Bajet 2013 itu tidak dibentangkan dalam sidang Dewan Undangan Negeri yang lalu. Ini semua pembohongan untuk menipu rakyat kerana pilihan raya sudah dekat," katanya dalam sidang akhbar selepas melancarkan projek perumahan tersebut di sini semalam.Yang hadir sama Pengurus Besar Perda, Saringat Hassan.

Azhar yang juga Ketua Pembangkang berkata, sejak mentadbir negeri ini pada 2008 tidak pernah Guan Eng membentangkan bajet untuk pembinaan rumah mampu milik di negeri ini.

Sementara itu, beliau berkata, Perda sedang berunding dengan kerajaan untuk membina Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) di Ara Kuda, Tasek Gelugor tidak lama lagi.

Menurutnya, Perda mempunyai tanah seluas 102.4 hektar untuk tujuan itu.

"Kita masih dalam perbincangan dengan PR1MA kerana tanah itu dibeli Perda dan PR1MA juga perlu membayar kos bagi projek tersebut.

"Hal ini berbeza dengan kerajaan negeri Perak, Johor dan Pahang yang mempunyai tanah untuk ditawarkan secara percuma kepada PR1MA," ujarnya.

Apa yang menarik berkaitan isu perumahan ini terdapat juak-juak pencacai Pakatan Haprak turut membeli rumah-rumah mampu milik yang disediakan oleh kerajaan Barisan Nasional kerana harganya yang cukup bersesuaian.

Tak percaya ampa pi "chek" lah tengok..Inilah perangai puak dajjal ni bab mengata dan mengutuk bukan main tapi bab kepentingan diri diam macam tak ada lidah.

Kalau ikut hati mau saja kerajaan Barisan Nasional buat rumah khususnya kepada penyokong BN sahaja baru puak ni ada akai sikit pi lah beli rumah yang Guan Eng tawarkan tu...


Kredit MMI


UrukHai.

No comments:

Post a Comment