Followers

Monday 7 January 2013

Isu Kalimah Allah : Mat Sabon....Mat Sabon....Apa yang Puak Ni Fikirkan ye ??!!



Memalukan betul, kita (Nik Aziz, Hadi Awang, Mat Sabu) yang Islam ni pula beria-ia mengatakan boleh digunakan kalimah Allah kepada bukan Islam sedangkan orang Kristian sendiri menolak menggunakan kalimah Allah dalam kitab-kitab mereka.

Sekitar akhir tahun 1990-an, di Indonesia telah muncul kelompok yang memuja nama Yahweh. Pelopornya adalah Dr. Suradi dari Yayasan Nehemia. Pada prinsipnya kelompok ini berpendapat bahawa nama Allah adalah nama dewa berhala Arab atau tepatnya dewa bulan dan dewa air, kerana itu haram disebut oleh umat Kristian dan harus dihapus dari dalam Alkitab terbitan LAI (Lembaga Alkitab Indonesia).

Jaringan Gereja-Gereja Pengangung Nama Yahweh juga menggantikan nama tuhan dengan YAHWEH dan menerbitkan Kitab Suci Umat Perjanjian Tuhan pada tahun 2002. Kitab suci ini menghilangkan nama Allah dan menggantikannya dengan tuhan dan nama TUHAN dengan YAHWEH.

Pada Ogos 2007, seorang paderi Roman Katolik di Belanda bernama Tiny Muskens, telah membuat seruan supaya penganut Kristian menggunakan nama Allah. Walau bagaimanapun, seruan tersebut telah mendapat bantahan daripada penganut Kristian sendiri samada dalam kalangan Protestan mahupun Katolik.

Selanjutnya Klik : Sperma Kini.


UrukHai.

No comments:

Post a Comment