Followers

Tuesday 15 January 2013

Isu Kalimah Allah : Nik Ajieh Comfirm Nyanyuk, Cakap Belit-Belit ??!!


Gambar Bukan Hak Cipta Uruk-Hai 

Biarpun sebelum ini Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (gambar) bersetuju dan senada dengan pemimpin DAP serta Parti Keadilan Rakyat (PKR) supaya orang bukan Islam dibenarkan menggunakan kalimah Allah, hari ini beliau berubah fikiran dan menyifatkan perkara tersebut sebagai mengarut.

Beliau berkata, ini kerana kalimah Allah hanya merujuk kepada tuhan yang satu dan kalimah tersebut tidak tepat sama sekali untuk digunakan oleh agama yang mempunyai tuhan lebih daripada satu.

Katanya, justeru itu, bagi mana-mana pihak yang mahu menggunakan kalimah tersebut harus yakin bahawa Allah hanya satu.

"Bila agama lain yang tiada tuhan yang satu tiba-tiba hendak guna Allah tidak betul, kerana apa letak Allah. Allah diguna oleh Allah sendiri sebagai tuhan yang satu, yang maha kuasa.

"kalau ada agama lain yang tuhan dia tidak satu bahkan tiga atau lebih dan tiba-tiba nak guna kalimah (Allah)... itu mengarut, nak guna boleh, tak ada masalah tapi salahlah," Datuk Nik Aziz Nik Mat, Mursyidul Am PAS"


Nada berubah

Pada 8 Januari lalu, beliau berkata, penganut agama lain patut diberi ruang untuk membolehkan mereka menggunakan kalimah Allah kerana ia adalah gerakan dakwah untuk mendekatkan orang bukan Islam kepada agama Islam.

“Allah satu, kalau ada orang lain nak guna... agama yang mana tuhannya tidak satu (kemudian) tiba-tiba dia nak guna (kalimah) Allah, (maka) ini tidak betul, kerana apa nak letak nama Allah, Allah digunakan oleh Allah sendiri sebagai tuhan yang satu, Maha Kuasa.

“Jadi, kalau ada agama lain yang tuhan dia tidak satu bahkan tiga atau lebih dan tiba-tiba nak guna kalimah (Allah)... itu mengarut, nak guna boleh, tak ada masalah tapi salahlah,” katanya sebaik tiba di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, Pengkalan Chepa, di sini, semalam. 

Kelmarin, beliau mempengerusikan Mesyuarat Majlis Syura PAS di Ibu Pejabat PAS, Kuala Lumpur yang memutuskan kalimah Allah tidak boleh digunakan dalam Bible versi bahasa Melayu.

Mengikut kenyataan yang dikeluarkan Majlis Syura itu, terjemahan God atau Lord daripada mana-mana kitab agama bukan Islam kepada perkataan Allah adalah tidak dibolehkan dan hendaklah dicegah.

Diminta mengulas lanjut pandangannya yang membenarkan penganut agama lain menggunakan kalimah Allah, Nik Aziz berkata, walaupun boleh disebut kalimah itu namun maknanya salah.

Ketika mengulas pemimpin PAS lain yang mungkin berbeza pandangan dengan Majlis Syura itu, Nik Aziz berkata, beliau tidak tahu mengenai perkara itu.

Kenyataan Majlis Syura itu juga menolak pendirian pembangkang bahawa kalimah Allah boleh digunakan bukan Islam, tetapi tidak boleh diterjemah dalam sebarang bahasa termasuk bahasa Melayu.

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada 8 Januari lalu pertahankan keputusan dua tahun lalu membenarkan kalimah itu diguna penganut agama lain.

Katanya, Islam tidak menghalang penganut agama lain menggunakan kalimah itu walaupun tidak mencapai maksud asal seperti dalam al-Quran.

Sumber : Klik flower of nation.


UrukHai.

No comments:

Post a Comment