Followers

Thursday 17 January 2013

PRU13 [UPDATE] : Siap Sedia Sebelum 21 Mac 2013 !



Samada kita suka atau tidak tarikh panggilan terakhir PRU13 adalah antara 20 Feb 2013 hingga 20 Mac 2013. Datuk Seri Najib Tun Razak mungkin membubarkan Parlimen bagi membuka laluan bagi pilihan raya umum ke-13 sebelum 21 Mac ini.

Timbul spekulasi bahawa Perdana Menteri akan mendapatkan persetujuan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah untuk pembubaran itu pada bila-bila masa antara 20 Februari hingga 20 Mac.

Pihak dalaman mengambil perhatian bahawa 21 Mac adalah merupakan tempoh Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor tamat selepas penggal lima tahun.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Johor mengangkat sumpah pada 21 Mac. Oleh itu, penggal itu tamat pada tarikh yang sama tahun ini.

Dijangka Perdana Menteri akan menghadap Yang di-Pertuan Agong dan meminta Parlimen untuk dibubarkan mungkin sebelum tarikh 21 Mac ini.

DS Najib tidak mahu membenarkan DUN Johor tamat kerana ia tidak pernah berlaku sebelum ini dan boleh melibatkan banyak implikasi undang-undang dan beberapa isu lain.

Jika perkara itu berlaku maka kerajaan dianggap menghantar mesej yang salah bahawa parti pemerintah tidak bersedia untuk berhadapan dengan pengundi.

Ini bermakna DS Najib hanya mempunyai tempoh 30 hari untuk pilihan raya kerana beliau tidak mungkin akan membubarkan Parlimen dalam waktu terdekat selepas Tahun Baru Cina yang jatuh pada 10 Februari.

Difahamkan bahawa penasihat beliau telah memberitahunya untuk mengelakkan menyingkatkan sambutan perayaan, dengan Tahun Baru Cina yang tradisinya disambut selama 15 hari.

Di atas semua faktor ini, menurut sumber dalaman, DS Najib mungkin akan mengumumkan pembubaran parlimen antara 20 Februari dan 20 Mac - sekali gus tiada lagi keistimewaan dengan elemen kejutan.


Sumber Klik Sungai Rapat Online.

P/s : tengok 'Kati' pangkah ' Kati' taw!!


UrukHai.

No comments:

Post a Comment