Followers

Sunday 18 August 2013

Awas Pasangan Hidup Anda, Mungkin Ahli Syiah ??!!


Mufti Perlis Datuk Dr Juanda Jaya hari ini menasihati umat Islam di negara ini yang ingin berkahwin, agar tidak memilih pengikut ajaran Syiah sebagai pasangan hidup.
    
Katanya selain menjaga keharmonian akidah umat Islam di negara ini yang mengamalkan fahaman Sunnah Wal Jamaah, langkah itu juga mengelakkan konflik jika pasangan bercerai.
    
"Kita tidak mengharamkan pernikahan tersebut sebaliknya kita melarang dan memberi peringatan agar pasangan terbabit berfikir sedalam-dalamnya jika berlaku masalah dalam  perkahwinan tersebut," katanya dalam sidang media di Kuching hari ini.
    
Juanda berkata larangan itu juga telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri Perlis dan diperakui Majlis Agama Islam dan Adat istiadat Melayu Perlis (MAIPs) November tahun lepas.
    
"Langkah tersebut bertitik tolak daripada satu kes yang dilaporkan di Mahkamah Syariah Perlis melibatkan seorang isteri yang menuntut cerai daripada suaminya iaitu pengikut tegar ajaran Syiah, empat tahun lalu.


"Kes itu masih belum selesai berikutan perbezaan ajaran antara pasangan tersebut sekaligus menyebabkan status perkahwinan wanita yang mempunyai dua anak terbabit ibarat digantung tidak bertali," katanya. 
    
Ditanya langkah yang diambil pihaknya jika pasangan berkeras untuk meneruskan perkahwinan, Juanda berkata pihaknya akan menemu bual pasangan yang mengikuti ajaran Syiah bagi mengenal pasti tahap pemahamannya mengenai ajaran itu.
    
Mengulas langkah yang diambil untuk menyekat penyebaran ajaran Syiah, Juanda berkata Perlis mengambil langkah awal, antaranya tidak menerima kemasukan pelajar dari negara-negara yang mengamalkan ajaran itu.
    
"Kita telah melihat dan mengkaji bagaimana ajaran Syiah ini tersebar, satu caranya ialah melalui kemasukan pelajar dari Iran, Pakistan dan Lubnan, institusi pengajian tinggi awam dan swasta (IPTA/IPTS) di Perlis tidak menerima mana-mana kemasukan pelajar dari negara-negara yang mengamalkan ajaran tersebut," katanya.

- Bernama

UrukHai.

2 comments:

  1. Tindakan kerajaan Perlis tidak membenarkan pelajar dari luar yang berfahaman Syiah dating ke Perlis adalah sangat betul. Di Kedah semenjak PAS memerintah, mereka telah membuka peluang ini kepada pelajar dari Iran dan beberapa Negara Arab. Itulah sebabnya syiah mudah tersebar di negeri Kedah.

    ReplyDelete
  2. Ana sebelum nikah dulu kena interbiu (mase tu belum ade kursus kawin ni), sebelum ana kena interbiu, ana interbiu bakal bini dulu, Alhamdulillah, clear. Walau ngaji pondok ke, Azhar ke, walau berpurdah ke, kena uji dulu, lurus tak pegangan dan ilmunya. Rasenya elok juga dijadikan panduan.

    ReplyDelete